Jouw data: privacy melding

Voor de werking van deze website worden cookies ingezet. Niet om met Google of Facebook te delen, maar om een bepaalde functie mogelijk te maken. Je kunt namelijk punten winnen, transitors genaamd. Met transitors kun jij de wereld groener maken, letterlijk. Door over de website te surfen of een van onze spelletjes te spelen verdien je deze punten en dat wordt bijgehouden met cookies. Als je besluit niets met je punten te doen, dan gooien wij die cookies weer weg.

Verder
Ja, je mag die cookies gebruiken

Challenges

Waarom antropologen essentieel zijn voor een goede game

One Future Play werkt met antropologen: cultuurwetenschappers die gedrag observeren en diepte interviews houden. Zo ontstaat een beeld van de heersende cultuur en een beter begrip van de organisatie. Cijfers krijgen betekenis zodra de achterliggende verhalen boven tafel komen. De inzet van antropologen zorgt ervoor dat de games van One Future Play passen in de context van een organisatie. Nine de Jonge, antropoloog, licht een tipje van de sluier op.
 

Altijd de juiste onderzoeksvorm

“Wanneer een bedrijf ons inschakelt om de haalbaarheid van de duurzaamheidsdoelstellingen te meten, beginnen we met veldwerk. We stappen de organisatie in en ontdekken om wie het echt gaat. We observeren objectief en oordeelloos. Het is ons doel om de doelgroep te begrijpen, te zien wat we hen kunnen leren en in te spelen op hun kwaliteiten.

De vorm van de oplevering bepaalt de aard van het onderzoek. Een adviesvraag stelt andere eisen aan een onderzoek dan game design. Bij deze eerste houden we vooral diepte interviews om een onderwerp te doorgronden, terwijl we voor de games veel observeren en luisteren naar de gesprekken bij de koffieautomaat. Elk project krijgt het cultuuronderzoek dat er het beste bij past.
 

Objectief cultuur snuiven

“Alles is cultuur. De vele OV-fietsen bij de ingang, de stapels plastic bekertjes op de bureau’s bij HR, de nette kleding bij de management afdeling en de gemoedelijke sfeer bij het sociale domein. Alles schrijven we op en nemen we mee. Ook stellen we vragen over de betekenis die werknemers geven aan duurzame ontwikkeling, in hoeverre dit in hun werk terugkomt en of ze een duurzaamheidsexpert kennen.
 

Aansluiting bij de doelgroep

“Zo leren we de mensen kennen voor wie we het spel maken, wat ze belangrijk vinden en wat hun taalgebruik is. Daarnaast leren we wat hun houding is ten aanzien van duurzame thema’s. Hiermee zorgen we dat het spel ook echt bij hen aansluit.

We creëren op deze manier draagvlak; mensen voelen zich gehoord. In het ideale geval wakkert het veldwerk de sluimerende interesse aan. Het zou mooi zijn als medewerkers tijdens het teamoverleg de duurzaamheidsdoelstellingen ter sprake brengen.  
 

Breed gedragen games met handelingsperspectief

“Wanneer we een assessment ontwerpen, gaan we met deze rijke data naar team creatie. We creëren een verhaallijn, ontwerpen een communicatiestrategie en bepalen de uitstraling van het spel. 

Uiteindelijk willen we een breed gedragen spel dat leidt tot verandering. Een spel dat gaat over de leefwereld van de werknemer, over de resultaten en ambities van het bedrijf en dat handelingsperspectief biedt. 

Het liefst lanceren we de game als een ‘live play’: een presentatie waarin iedereen tegelijkertijd het spel speelt, waarna we samen de mogelijkheden van duurzame ontwikkeling verder verkennen.”

 

Wil je ook onze bedrijfsantropologen inzetten voor een consultancy klus of een gepersonaliseerd spel? Kijk bij Voor Jou en neem contact met ons op!